سوالات متداول سامانه مودیان (۳۰+ سوال پرتکرار) | سامانه مودیان دونات

سامانه مودیان مالیاتی شرکت مهندسی دونات

Table of Contents

منظور از تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند، از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها می‌باشد. مودیان از تاریخ مشمولیت، ملزم به صدور و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مودیان می‌باشند.

اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کدامند؟

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 3 اسفند 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن

شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

شناسه‌ای ۲۲ کاراکتری است که در پایانه فروشگاهی بصورت منحصر به فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده می‌شود.

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

ورود به کارپوشه در سامانه مودیان
ورود به بخش عضویت
انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی
تعیین نحوه ارسال صورتحساب
تعیین کلید عمومی(در صورت الزام)
تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا
تعیین ابزار پرداخت با شناسه یکتا
ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی
مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن

شناسه منحصر به فرد مالیاتی مندرج در صورتحساب، معرف چیست؟

طول شناسه منحصر به فرد مالیاتی ۲۲ کاراکتر و ساختار آن از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است. شناسه یکتای حافظه مالیاتی -تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی -سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی -رقم کنترلی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه‌ای ۶ کاراکتری است که به صورت منحصر به فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. شناسه مذکور از مولفه‌های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می‌باشد که پس از درخواست مودی در قسمت عضویت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

شناسه‌ای یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است (۶ کاراکتر اول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز می‌شود که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.

حافظه مالیاتی چگونه باید تهیه شود؟

مودی باید یک پایانه فروشگاهی-حافظه مالیاتی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مطابق با سند «ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی» که در سایت intamedia.ir بارگذاری گردیده، تهیه نماید.

انواع صورتحساب الکترونیکی چیست؟


صورتحساب الکترونیکی نوع اول
صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته.
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و ثبت اطلاعات خریدار اختیاری است.
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی، به‌عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

تفاوت بین صورتحساب الکترونیکی نوع اول با نوع دوم چیست؟

تفاوت این دو نوع صورتحساب، در درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) جهت بهره‌مندی خریدار از اعتبار مالیاتی، نیاز به ثبت اطلاعات کامل خریدار می‌باشد و صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود.

در صورتیکه خریدار فعال اقتصادی باشد، لیکن فروشنده، صورتحساب نوع دوم صادر نماید، تکلیف اعتبار مالیاتی خریدار چیست؟

خریدار جهت بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی، باید از فروشنده درخواست کند که ضمن ابطال صورتحساب صادره الکترونیکی نوع دوم، نسبت به صدور ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول در سامانه مودیان اقدام نماید.

بابت هرگونه ارائه خدمات به خارج از کشور، چه نوع صورتحساب الکترونیکی صادر می‌گردد؟

مودیان بابت هرگونه ارائه خدمات به خارج از کشور، باید از صورتحساب الکترونیکی صادرات استفاده نمایند. لازم به ذکر است درج اطلاعات خریدار و شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی در این صورتحساب، اختیاری می‌باشد.

درصورتیکه خریدار فعال اقتصادی باشد؛ لیکن فروشنده، صورتحساب الکترونیکی نوع دوم صادر نماید، تکلیف اعتبار مالیاتی خریدار چیست؟

خریدار جهت بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی، باید از فروشنده درخواست نماید؛ ضمن ابطال صورتحساب صادره الکترونیکی نوع دوم، نسبت به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول در سامانه مودیان اقدام نماید.

آیا برای صدور صورتحساب الکترونیکی درج “شماره اقتصادی خریدار” الزامی است؟

اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج “شماره اقتصادی خریدار” در صورتحساب الکترونیکی الزامی است، لیکن در صورتیکه خریدار مصرف‌کننده نهایی باشد، نیازی به درج “شماره اقتصادی خریدار” در صورتحساب الکترونیکی نمی‌باشد. بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین می‌گردد.

آیا از الگوی فروش ارز برای فروش به‌صورت ارزی هم می‌توان استفاده نمود؟

خیر. این الگو مختص مبادلات ارزی واحدهای صرافی و دارای مجوز مبادله ارز می‌باشد و برای فروش‌ها به‌صورت ارزی باید مطابق با قواعدسند «دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی» از صورتحساب الکترونیکی نوع اول (الگوی اول) استفاده نمود.

آیا در الگوی فروش ارز الزامی به وارد کردن مشخصات خریدار است؟

در الگوی فروش ارز اگر نوع شخص خریدار حقیقی و یا اتباع فراگیر غیر ایرانی باشد، ثبت “شماره ملی و کد فراگیر اتباع غیر ایرانی” و در خصوص اتباع غیر ایرانی شماره گذرنامه” و اشخاص حقوقی/مشارکت مدنی ثبت “شماره اقتصادی خریدار” در صورتحساب الکترونیکی الزامی است.

در چه صورتی رسید دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به‌عنوان صورتحساب الکترونیکی محسوب می‌شود؟

مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان؛ تا پایان سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی کلیه مودیانی که عرضه‌کننده کالا و خدمت واحد هستند یا کالا و خدمات مورد عرضه آن‌ها مشمول نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان باشد، صورتحساب الکترونیکی محسوب می‌شود.

منظور از صورتحساب مرجع چیست؟

منظور از صورتحساب مرجع، همان صورتحساب اصلی فروش با هر وضعیت (تایید، رد، عدم نیاز به واکنش) و یا هر صورتحساب اصلاحی/ برگشت از فروش (تایید شده، عدم نیاز به واکنش) است.

اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت می‌شود؟

در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به‌عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به‌عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد.

شناسه کالا/خدمت چیست و از چه مرجعی باید دریافت گردد؟

شناسه کالا/خدمت یک شماره ۱۳ رقمی است که به کالا/خدمت تخصیص داده می‌شود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا/خدمت مرتبط الزامی است. کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صمت می‌باشند. کلیه شناسه‌های کالا/خدمت تخصیص داده شده، از طریق نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.

درصورتیکه به هر دلیل امکان اخذ شناسه کالا/خدمت برای مودیان فراهم نباشد، چه راهکاری در نظر گرفته شده است؟

مبنای اخذ شناسه کالا/خدمت در درگاه stuffid.tax.gov.ir می‌باشد. جزییات آن در فایل راهنمای «شناسه کالا و خدمات» در درکاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط قابل بهره‌برداری می‌باشد.

آیا امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت، در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟

درخصوص شناسه کالا/خدمت عمومی، امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد.
ولی درخصوص استفاده از شناسه کالا/خدمت اختصاصی چنین امکانی وجود ندارد و در هر صورتحساب الکترونیکی در هر ردیف، صرفا از یک شناسه کالا/خدمت اختصاصی می‌توان استفاده نمود.

چرا با وجود اخذ شناسه کالا/خدمت اختصاصی از وزارت صمت، امکان رویت آن در سایت stuffid.tax.gov.ir وجود ندارد؟

بعد از اتمام فرآیند نرخ‌گذاری، مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده، شناسه کالا/خدمت اختصاصی دریافتی از وزارت صمت، در سامانه قابل رویت بوده و در سایت stuffid.tax.gov.ir بارگذاری خواهد شد‌.

ساز و کار افزایش حد مجاز فروش مودیان چگونه می‌باشد؟

حد مجاز فروش مودیان مالیاتی (به غیر از واحدهای جدیدالتاسیس یا فاقد پرونده مالیاتی) براساس فروش ابرازی دوره متناظر سال قبل که مالیات آن پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، محاسبه و در کارپوشه مودی نمایش داده خواهد شد. غیرفعال شدن کارپوشه به واسطه عبور از حد مجاز ماده (6) قانون با عنایت به آیین‌نامه مربوطه تاثیری در دریافت صورتحساب‌های ارسالی ندارد ولی از این بابت اعتباری برای خریدار لحاظ نمی‌گردد.

طریقه محاسبه حد مجاز فروش به چه صورت است؟

5 برابر فروش اظهار شده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده بعنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی بارگذاری شده و قابل نمایش می باشد. درصورتیکه مالیات دوره مشابه سال قبل بطور کامل پرداخت نشود، به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده، 5 برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده می‌شود.

مراحل دریافت شناسه کالا/خدمت از وزارت صمت چیست؟

تولیدکنندگان/ واردکنندگان کالا باید از طریق سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir و همچنین ارائه‌دهندگان خدمت از طریق سامانه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gs1-ir.org نسبت به اخذ شناسه کالا/خدمت اقدام نمایند.

اعتبار مالیاتی به چه صورتحسابی تعلق می‌گیرد؟

در صورت فعال بودن کارپوشه مودی و دارا بودن شرایط لازم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اگر فروشنده صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه را صادر نماید و صورتحساب صادره مورد تائید طرف دوم معامله که مودی مالیاتی است باشد، آن صورتحساب حاوی اعتبار مالیاتی خواهد بود.

چند روش برای افزایش حد مجاز فروش توسط مودی وجود دارد؟


مودی از دو طریق می‌تواند حد مجاز فروش خود را افزایش دهد:
افزایش حد مجاز فروش از طریق پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات بر ارزش افزوده دوره مشابه سال قبل
افزایش حد مجاز فروش از طریق پرداخت مالیات و عوارض متعلقه یا ارائه تضمین

روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی چگونه است؟

در این روش، باید مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه‌های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه‌های دولتی امکان‌پذیر خواهد شد.

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی چگونه است؟

مطابق با قانون تسهیل تکالیف مودیان، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، و قانون مدیریت خدمات کشوری و سازمان‌های وابسته به آنها که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده‌فروشی از طریق سامانه‌های دولتی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران و سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن) موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشند، موظفند با رعایت الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع این قانون اطلاعات مذکور را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به سامانه مودیان منتقل کنند.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟